Quins documents cal tenir a mà per a vendre una vivenda?
Vendre una vivenda és un procés que pot resultar complex si no es té la informació necessària i els documents adequats. A continuació, detallem els documents essencials que has de tenir a mà per facilitar la venda del teu immoble.
1. Títol de propietat
El títol de propietat és el document que acredita que ets el propietari legal de l’immoble. Aquest document és imprescindible per formalitzar la venda davant de notari.
2. Nota simple registral
La nota simple registral és un document emès pel Registre de la Propietat que detalla les característiques de la vivenda, els possibles càrrecs o gravàmens (com hipoteques) i la situació jurídica de l’immoble. Aquest document és fonamental per donar seguretat jurídica a l’operació.
3. Certificat d’eficiència energètica
Des de l’any 2013, és obligatori disposar d’un certificat d’eficiència energètica per vendre una vivenda. Aquest certificat indica el consum energètic i les emissions de CO2 de l’immoble, classificant-lo en una escala de la A (més eficient) a la G (menys eficient).
4. Cèdula d’habitabilitat
La cèdula d’habitabilitat és el document que acredita que l’immoble compleix els requisits mínims d’habitabilitat segons la normativa vigent. Aquesta cèdula és necessària per realitzar la compravenda i per contractar serveis bàsics com aigua, llum i gas.
5. Últim rebut de l’IBI (Impost sobre Béns Immobles)
Aquest rebut és necessari per demostrar que estàs al corrent dels pagaments de l’impost municipal sobre la propietat. A més, informa al comprador de la quantia d’aquest impost anual.
6. Certificat de deutes amb la comunitat de propietaris
És important aportar un certificat emès per l’administrador de finques que acrediti que no tens deutes pendents amb la comunitat de propietaris. Això evita que el comprador assumeixi deutes antics.
7. Últimes factures de serveis
Aportar les últimes factures de serveis com l’aigua, la llum, el gas i la taxa d’escombraries ajuda a mostrar que els pagaments estan al dia i proporciona informació sobre les despeses habituals de l’immoble.
8. Plànols de l’immoble
Si disposes dels plànols de l’immoble, és recomanable tenir-los a mà. Aquests plànols poden ser molt útils per als futurs propietaris, especialment si volen realitzar reformes o conèixer la distribució exacta de la vivenda.
9. Contracte de compravenda
Encara que no és un document que necessitis tenir des de l’inici, és essencial redactar un contracte de compravenda en el moment de tancar l’operació. Aquest document ha de recollir totes les condicions de la venda, incloent-hi el preu, la forma de pagament i la data de lliurament de la vivenda.
10. DNI o document d’identitat
Per descomptat, tant el venedor com el comprador han de tenir a mà el DNI o el document d’identitat en vigor per poder identificar-se correctament davant de notari i altres tràmits legals.
Conclusió
Tenir tots aquests documents preparats abans de posar a la venda la teva vivenda pot agilitzar molt el procés de compravenda, evitant retards i complicacions innecessàries. Així, podràs tancar l’operació de manera més ràpida i segura, oferint al comprador totes les garanties necessàries. Si tens dubtes sobre algun d’aquests documents, et recomanem consultar amb un professional del sector immobiliari. A la immobiliària l’habitatge de Vic, t’ajudem a tramitar i a aconseguir els documents necessaris.